De voordelen van meditatie en 5 tips om te beginnen met mediteren
03 januari 2022 
8 min. leestijd

De voordelen van meditatie en 5 tips om te beginnen met mediteren

Wanneer het onderwerp mindfulness naar boven komt denken veel mensen ongetwijfeld aan meditatie. Bij meditatie denken veel mensen nog aan zweverige mensen die op een matje ergens in een grasveld in de kleermakerszit zitten. Er hoeft echter helemaal niets zweverigs te zijn aan meditatie aangezien het tegenwoordig zelfs een wetenschappelijke achtergrond heeft. Daarnaast beoefenen mensen de kunst van meditatie al honderden jaren. 

Meditatie is tegenwoordig toegankelijk voor iedereen, of je nu spiritueel bent of niet. Je vraagt je wellicht nog wel af wat het precies is en wat de voordelen dan zijn. In deze blog geven we het antwoord op deze vragen samen met praktische tips zodat jij zo snel mogelijk kan beginnen. 

Wat is mediteren? 

Mediteren gaat niet over jezelf spiritueel verrijken of om een nieuw persoon te worden. Het gaat met name over je eigen bewustzijn trainen en bij deze training van je bewustzijn een ander perspectief te creëren. Je probeert hierbij niet je gevoelens of gedachten uit te zetten, je probeert ze simpelweg te observeren voor wat ze zijn: Gedachten en gevoelens. Dit doe je zonder oordeel over deze gedachtes en gevoelens. Het is dus voor velen een goede manier om gedachtes en gevoelens op een rijtje te krijgen en even een stapje terug te zetten. 

Wetenschappelijke voordelen van meditatie 

Het beoefenen van meditatie kan voor veel mensen een nieuwe blik geven op hun huidige gedachten en gevoelens. Mensen zijn namelijk tegenwoordig zo druk dat ze weinig tijd hebben om bij hun gedachten en gevoelens stil te staan, er zijn namelijk altijd externe prikkels binnen handbereik om er voor te zorgen dat je hier helemaal nooit bij stil hoeft te staan. 

Dit heeft als gevolg dat veel mensen zichzelf gaan identificeren met hun gedachtes en gevoelens. Mensen zeggen vaak: “Ik ben boos.” Of “Ik ben verdrietig.” 

Deze identificatie met gevoelens, gedachtes en emoties brengen voor veel mensen onnodige stress met zich mee die voorkomen zou kunnen worden.  Dit doe je door af en toe een stapje terug te doen en jezelf te distantiëren van je gedachten om ze met een ander perspectief te bekijken. Daarnaast heeft meditatie verschillende bewezen wetenschappelijke voordelen. 

Mediatie verminderd stress 

Stressvermindering is een van de voornaamste voordelen van meditatie en voor velen ook de reden waarom ze het doen. Een studie bevond dat meditatie inderdaad stress deed verminderen. 

Normaal zorgen fysieke en mentale stress voor een toename in de productie van het stresshormoon cortisol. Dit hormoon is verantwoordelijk voor veel van de negatieve effecten van stress. 

Deze effecten kunnen je slaap verstoren, gevoelens van angst en depressie vergroten, voor een toename in je bloeddruk zorgen, en bijdragen aan vermoeidheid en het gevoel van minder scherp zijn gedurende de dag. 

Gedurende een studie van 8 weken waarin de deelnemers aan mindfulness en meditatie deden werden de effecten van stress meetbaar verminderd. 

Daarnaast laten verschillende onderzoeken ook zien dat het een positief effect kan hebben op aandoeningen die gerelateerd zijn aan stress zoals prikkelbare darm syndroom en post traumatische stress stoornis. 

Het heeft dus voor velen niet alleen een meetbaar effect op stressniveaus, maar zelfs op factoren en aandoeningen die met stress te maken hebben. 

Verminderd angst 

Aanvullend op het vorige punt zorgt meditatie voor een vermindering van angstige gevoelens. 

Een meta-analyse met bijna 1300 volwassenen bevond dat meditatie angstgevoelens kan verminderen. Een belangrijk resultaat uit deze studie was dat de mensen met de meeste angstgedachten ook het grootste voordeel bevonden van mediteren. Heb je dus regelmatig last van angstige gedachten? Dan is mediteren het op zijn minst waard om te proberen. 

Daarnaast heeft nog een studie met 47 personen die chronische pijn hadden bevonden dat gedurende 8 weken mindfulness en meditatie voor een verlaging zorgde in gevoelens van angst, depressie en pijn. 

Meditatie kan ook helpen met werk-gerelateerde stress. Een studie bevond dat werknemers die een meditatie app gebruikten voor 8 weken hogere mate van welzijn bevonden en minder stress van werk. Het is dus niet alleen nuttig voor mensen met angstgevoelens of chronische pijn, het kan ook de dagelijkse stress die iedereen ervaart verminderen. 

Betere concentratie

Wanneer je regelmatig meditatie beoefend ben je eigenlijk ook je aandachtsboog aan het oefenen aangezien je je bewuste aandacht wil richten. Deze oefeningen zorgen dus logischerwijs voor een sterkere concentratie. 

Een studie bevond bijvoorbeeld dat mensen die naar een stukje meditatie audio luisterden daarna een verbetering hadden in hun concentratie en nauwkeurigheid wanneer ze een taak moesten uitvoeren. 

Daarnaast werd bevonden dat mensen die regelmatig deden mediteren beter presteerde tijdens een visuele taak dan mensen die niet regelmatig aan meditatie deden. 

Zelfs mediteren voor slechts 13 minuten per dag zorgde voor betere concentratie en focus en een beter geheugen na 8 weken. 

We kunnen nog wel even doorgaan denk ik, maar het is inmiddels duidelijk dat regelmatige meditatie kan helpen met het sturen van je focus, aangezien dit is wat je letterlijk aan het beoefenen bent tijdens meditatie. Heb je dus regelmatig problemen met concentratie of focus houden op belangrijke taken? Dan is het zeker waard om mediteren te proberen! 

Mediteren bevordert emotionele gezondheid 

Er zijn verschillende studies die bevinden dat mediteren goed kan zijn voor je emotionele gezondheid. Er is bijvoorbeeld een grote studie met 3500 deelnemers waarin volwassenen aangaven dat mediteren hun gevoelens van depressie kon verlagen. 

Een review van 18 studies bevond dat mensen die meditatie therapieën kregen minder symptomen van depressie ervaarden dan mensen die dit niet kregen.

Nog andere voordelen van mediteren die wetenschappelijk ondersteund zijn zijn het verminderen van leeftijd gerelateerd geheugenverlies, helpt tegen verslavingen, het bevordert slaap, het helpt met het controleren van pijn en het kan bloeddruk verlagen. 

Hopelijk zijn de voordelen van mediteren nu inmiddels een beetje duidelijk voor je en ben je er van overtuigd dat het niet zweverig hoeft te zijn om er daadwerkelijk voordelen van te ervaren. 

Maar hoe begin je nu precies met mediteren? Hieronder hebben we een aantal tips voor je uitgeschreven zodat jij zo snel mogelijk van de voordelen kan genieten.

5 tips om te beginnen met mediteren

Het kan zijn dat je niet weet waar je moet beginnen met mediteren. Daarom hebben we hieronder een aantal tips opgesomd zodat jij zo snel mogelijk aan de slag kan met je meditatie doelstellingen. 

Doe het samen met andere gewoontes 

Activiteiten zoals douchen, tanden poetsen of naar je werk rijden zijn voor velen gewoontes waar ze niet over nadenken en die weinig tot geen moeite kosten. Het werkt vaak efficiënt om gewoontes te “stacken”. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Wanneer ik mijn tanden heb gepoetst voordat ik naar bed ga, mediteer ik 5 minuten
  • Wanneer ik mijn gordijnen open wanneer ik opsta, mediteer ik 5 minuten
  • Wanneer ik mijn laatste hap van mijn ontbijt op heb, mediteer ik 5 minuten 

Door gewoontes te linken is de kans groter dat deze daadwerkelijk gestructureerd blijft en wordt de moeite die je moet doen om het te integreren verlaagd. 

Begin klein 

Hierboven hebben we voorbeelden aangekaart van 5 minuten mediteren. Dit klinkt voor velen al als een drempel, aangezien ze hiervoor geen tijd voor hebben in de ochtend. Een belangrijke tip is om smal te beginnen. Eerst 30 seconden, daarna een minuut, daarna 2 minuten. 

Het belangrijkste is dat je de gewoonte en de structuur opbouwt van mediteren. Het is daarom ook niet erg als je de vorige dag 5 minuten hebt gedaan en je vandaag maar 1 minuut doet. Bouw de gewoonte op! Daarna kan je beginnen met de sessieduur verlengen. 

Begeleidende meditaties 

Het is logisch dat je niet echt weet wat je moet doen tijdens mediteren op het begin. Begeleidende meditaties zijn een hele goede manier om wat comfortabeler te worden met het beoefenen van meditatie

.

Maak gebruik van handige apps

Er zijn verschillende mobiele applicaties die je kan gebruiken om te beginnen met mediteren. Zo maak je het jezelf makkelijker om te beginnen en zit er vaak ook een speelelement in, waardoor de kans groter is dat je het volhoudt. Ook kan je natuurlijk je notificaties aan zetten, zodat je een melding krijgt wanneer je het een langere tijd niet hebt gedaan.

5 beste apps om te mediteren

  •  Headspace
  • Calm
  • Meditation Moments
  • De mindfullness ap
  • Stop breath think

Plan je meditaties in 

Wanneer mediteren niet op je planning staat ga je merken dat er altijd andere taken tussen komen. Juist wanneer je het druk hebt en er komen andere to-do’s tussen heb je het vaak het hardst nodig. 

In een samenleving die een super volle agenda verheerlijkt is het alleen maar belangrijker dat je de tijd vrijmaakt voor jezelf. Plan dus de activiteiten in die voor jou belangrijk zijn. Dit kan zijn mediteren, maar ook andere dingen die voor jou ontspannend werken. 

Conclusie

Mediteren heeft dus bewezen voordelen die voor veel mensen een daadwerkelijk verschil kunnen maken. Of je nu regelmatige angstige gedachtes hebt of gewoon veel mentale stress van werk, meditatie heeft tegenwoordig voor iedereen wat wils.

Hopelijk helpen de bovenstaande tips met het structureren van jouw meditatiesessies. Heb je nog meer vragen of interesse in coaching om jouw doelen te behalen? Een kennismaking is altijd vrijblijvend.

Over de schrijver
Online fitness coach die vrouwen helpt om af te vallen en leert om gelukkiger te zijn met wie je nu bent.
Reactie plaatsen