Het moment waar we allemaal, al sinds het begin van de ‘intelligente’ lockdown, gretig op zaten te wachten, zit er nu toch echt aan te komen… De sportscholen zijn weer open! Tot grote opluchting van heel fitnessend Nederland kan iedereen eindelijk weer trainen in een sportschool, wel op 1,5 meter afstand.  De verleiding is natuurlijk groot om je vol overgave weer op de gewichten te storten. Een aanpak met iets meer beleid en een planning is hier toch de verstandigere optie. In deze blog wil ik je wat tips en aandachtspunten meegeven om ervoor te zorgen dat het hervatten van jouw zware krachttraining weer een succes wordt.

Wacht nog even met je “beast mode” nu je weer kan trainen in de sportschool

We willen natuurlijk niets liever dan ongeremd tekeergaan in de sportschool, zodra we daar weer de kans toe krijgen. Toch moet je hier echt mee oppassen. Grote kans dat je tijdens de corona lockdown niet met dermate zware gewichten en apparatuur hebt kunnen trainen zoals je dat graag had gewild. Dit heeft als gevolg dat je lichaam deze mate van belasting niet meer gewend is. Als jij je krachttrainingen weer oppakt op het punt waar je vóór de lockdown was geëindigd, dan riskeer je flinke blessures. Verwacht ook niet dat je tijdens de eerste week terug in de gym weer op je voormalige niveau zit. Muscle memory is daadwerkelijk een bestaand iets, echter, hier wil je ook niet te overhaast mee aan de haal gaan. Gun jezelf de tijd die ervoor nodig is om je gym workouts en routine weer helemaal eigen te maken. Geef je lichaam de kans om weer te wennen aan de zware belasting die hierbij komt kijken. Bespaar je pezen en gewrichten en bouw langzaam maar zeker de mate van belasting weer op. We hebben het lang genoeg moeten missen, dus: geniet, maar sport met mate.

Hou rekening met bewegingspatronen tijdens het trainen

Er bestaat een grote kans dat je tijdens de lockdown geen zware squats, deadlifts of andere oefeningen hebt kunnen doen, waar je normaal gesproken aardig wat gewicht mee weet te verplaatsen. Tenzij je hebt geïnvesteerd in een thuisgym – die de afgelopen paar maanden als paddenstoelen als de grond schoten. Helaas was dit niet voor iedereen het geval. Het merendeel van de mensen hebben zich moeten redden met een simpel setje dumbells, enkele resistance bands en een gezonde portie motivatie om in de woonkamer hun workout uit te voeren. Dit heeft ertoe geleid dat we bepaalde bewegingspatronen niet meer gewend zijn. Natuurlijk verleer je deze niet van de ene op de andere dag, maar het is wel belangrijk om je te focussen op het (opnieuw) eigen maken van deze patronen.Kay laat een verticale press zien

Zie het als een mooi startpunt om met een ‘clean sheet’ je compounds weer op te pakken met uitstekende vorm. Als dat allemaal alweer lekker loopt, kun je weer progressive overload beginnen toe te passen op je lifts.

Pas je intensiteit en volume aan nu de sportschool weer open is

We hoopten natuurlijk allemaal dat het nooit zo ver zou komen dat de sportscholen daadwerkelijk dicht zouden moeten. Wij draaiden nietsvermoedend op volle intensiteit in volume onze trainingen. Het is wijselijk om dat niet meteen weer te hervatten op hetzelfde niveau. Starten op een verlaagd volume kan je een hoop blessureleed besparen. Begin met wat minder setjes dan ‘normaal’ en ga ook niet meteen weer tot falen trainen. Probeer ervoor te zorgen dat alle oefeningen weer eigen worden, je spieren en gewrichten weer kunnen wennen aan de belasting en vanuit daar kun je weer stapsgewijs opbouwen naar je ‘oude’ niveau, én daar voorbij natuurlijk!

Heb jij nog geen duidelijk plan klaarliggen voor wanneer de sportscholen weer zullen openen maar wil je er wel voor zorgen dat je meteen productief aan de slag kan?

Neem gerust contact op met een van onze coaches of kijk op mijn coaching pagina voor meer informatie.

Wij gaan altijd graag met je in gesprek om te kijken hoe we jouw doelen gaan realiseren!