MyFitnessPall is de app die ik altijd gebruik om mijn voeding bij te houden en zo mijn calorieën te tellen. Natuurlijk zijn er verschillende applicaties die je kunt gebruiken Zelf ben ik enorm fan van de app MyFitnessPal en ga ik je deze blog  alle ins en outs vertellen over MyFitnessPal en hoe jij hiermee om kunt gaan.

Wat is MyFitnessPal?

MyFitnessPal is een app die gebruikt word om voeding en lichaamsbeweging bij te houden. Het bijhouden van calorieën word vaak gedaan om inzicht te krijgen in jouw voedingsinname, waardoor het gemakkelijker kan worden om een bepaald doel te behalen. Nadat je de app gedownload hebt, zul je informatie moeten verstrekken, vervolgens wordt er een calorie-inname berekend voor jou. Ik raad het echter aan om samen met een coach/professional te gaan kijken naar de voor jouw dagelijks aanbevolen calorie hoeveelheid.

Kijkende in de praktijk, geeft de app zelf vaak een te lage of incorrecte hoeveelheid aan.

Als jij wilt weten hoeveel calorieen je verbruikt, dan kan je deze blog lezen, waarin ook een voorbeeld berekening staat.

Vervolgens kun je aan de slag gaan met jouw maaltijden bijhouden. Hoe vaker je de app gebruikt, hoe gemakkelijker het gebruik zal worden. MyFitnessPal onthoud de voedingsmiddelen die je gebruikt hebt, maar slaat ook standaard maaltijden op. Je zult dus niet continue hoeven zoeken naar jouw producten.

Waar kan je MyFitnessPall voor gebruiken?

Naast het loggen van je maaltijden, kun je ook jouw lichaamsgewicht bijhouden in de app. Hierdoor krijg je een duidelijk overzicht in jouw gewicht middels een grafiek. MyFitnessPal kan ook gebruikt worden voor het loggen van jouw trainingen. Echter ben ik van mening dat deze functie onnodig is, en gebruik ik deze zelf ook nooit. In deze blog zullen we vooral gaan kijken naar de functie: voedingsdagboek en voeding loggen.

MyFitnessPal heeft ook een blog/forum beschikbaar, waar verschillende recepten gedeeld worden. Dit kan erg prettig zijn voor motivatie en of inspiratie!

De voordelen van MyFitnessPal

  • Het kan helpen om bewust te worden van jouw eetgedrag
  • Het geeft inzicht in de calorieën van bepaalde producten
  • Het geeft feedback op jouw eetgedrag
  • Het kan een handige tool zijn als je jouw lifestyle wilt veranderen
  • Het kan gezonde gewoontes creëren
  • Het kan helpen om een calorie/macronutriënt doel te behalen

De nadelen van MyFitnessPal

  • Mensen zijn vaak niet accuraat met het invullen van de app
  • Sommige vinden het veel tijd in belast nemen
  • Het kan een obsessie met eten/calorieën beïnvloeden
  • Je zult minder naar je honger gevoel luisteren
  • Niet alle producten staan in de database
  • Niet alle producten staan accuraat in de app
  • De app heeft wel eens bugs/loopt vast

Als jij merkt dat je te obsessief bezig bent met de app dan raad ik je aan om deze blog te lezen, waarin ik je leer te stoppen met het tracken van calorieën.

Ben je een beginner en wil je meer leren over Myfitnesspal? Bekijk dan mijn video.

Hoe maak je een account aan?

Je kunt een account aanmaken met je eigen e-mail adres, Facebook of jouw Apple account. Zelf kies ik er vaak voor om dit met Facebook te doen omdat dit de gemakkelijkste stap is.

Vervolgens krijg je verschillende meerkeuze vragen:

  1. Wat is jouw doelstelling?
  2. Hoe actief ben je?
  3. Man/Vrouw – Geboortedatum – Woonplaats
  4. Lengte – Gewicht – Gewicht doel
  5. Hoeveel kilo wil je per week verliezen – aankomen?
    *om op een gezonde manier af te vallen of aan te komen, is het niet ideaal om meer dan 500 gram per week te verliezen of aankomen.

Vervolgens komt MyFitnessPal met een calorie inname  waarop je jouw doelstelling kan behalen. Zoals ik eerder al vermeldde, is het goed om hier met een professional naar te kijken.

Hoe stel je de juiste calorieën in?

De gestelde calorieën van MyFitnessPal worden berekend middels een computer. Vanzelfsprekend, kan er dus een geheel verkeerde inschatting gemaakt worden. Zoals ik eerder ook aangaf, is het handig om samen met een coach of professional te gaan kijken naar de voor jouw aanbevolen calorie inname.

Wil je toch zelf aan de slag gaan? Je kunt inzicht gaan krijgen in jouw huidige voedingsinname. Door accuraat jouw voeding bij te gaan houden, tezamen met gewicht/progressie, kun je gaan kijken wat er gebeurd. Val je in deze periode (7-14 dagen), een hoop af, is het misschien een idee om wat meer calorieën te gaan eten. Blijf je gelijk in gewicht/progressie, dan weet je dat met deze calorie inname jij stabiel zult blijven.

Stap 1: Ga naar meer -> Doelen

Overzicht van Myfitnespal

Stap 2: Klik op doelen voor calorieën, koolhydraten, eiwitten en vetten

Myfitnesspal doelen wijzigen

Stap 3: Vervolgens kun je jouw calorie/macronutriënt doel aanpassen.

Hoe kan je de macro’s en voedingswaardes wijzigen?

Zoals hierboven al aangegeven, komt MyFitnessPal met aanbevolen macronutriënten. Als je onder begeleiding zit van een coach, of zelf je macronutriënten wilt bepalen, kun je deze ook aanpassen middels deze stappen. (het kan zijn dat de werkwijze verschilt bij het gebruik van een Android telefoon)

  • Rechts onderin staat het kopje MEER.
  • Vervolgens ga je naar DOELEN. en onder CALORIE, KOOLHYDRAAT, EIWIT en VET DOEL kun je jouw macro’s aanpassen.Let op: dit kan vaak altijd alleen maar in percentages en niet in exacte grammen, tenzij je de premium versie installeert. Hier later meer over.

Kan ik ook vrienden uitnodigen?

Jazeker! Hoe je dit doet? Opnieuw onder het kopje: meer – vervolgens ga je naar vrienden (bijna onderin) en hier kun je jouw vriendschapsverzoeken vinden, en nieuwe vrienden toevoegen. Dit doe je middels de +, rechts bovenin. Je kunt jouw contacten toevoegen eventueel facebook vrienden of middels een e-mail of Myfitnesspal gebruikersnaam.

Momenteel heb ik geen fysieke doelen en ben ik onlangs gestopt met het gebruiken van de app. Maar je kan mij wel alvast toevoegen als vriend, zodat je in mijn dagboek kan bladeren. Mijn gebruikers naam is diedejoosten. 

Dagboek instellingen op privé of openbaar?

Waar Myfitnesspal heel erg op inspeelt is het bouwen van een community. Zoals ik al eerder heb verteld hebben ze daarom ook een forum en delen ze zelf recepten, maar jij kan ook je eigen community creëren door je dagboek instellingen op openbaar of openbaar voor vrienden te zetten. Hieronder ga ik het verschil uitleggen.

Alleen vrienden

Als je ervoor kiest om jouw dagboek instellingen op: alleen vrienden – te zetten, kunnen jouw vrienden inzicht krijgen in jouw dagelijkse voedingsdagboek. Ook krijg je verschillende meldingen als ze mijlpalen bereikt hebben, bijvoorbeeld persoon X is 1kg afgevallen of heeft 30 dagen achter elkaar ingelogd.

Openbaar

Als je ervoor kiest om jouw dagboek op openbaar te zetten, kan iedereen jouw dagboek inzien, indien ze jouw gebruikersnaam weten. Jij moet ze dan wel eerst accepteren, voordat ze officieel een ‘vriend’ van je zijn.

Privé

Als je ervoor kiest om jouw dagboek op privé te zetten, is deze alleen zichtbaar voor jou zelf. Ik kan begrijpen dat je dit fijner vindt, want misschien vind jij het geen relaxed gevoel als mensen inzicht krijgen in wat je eet. Zelf heb ik mijn dagboek op openbaar, omdat ik juist mensen er mee wil motiveren en inspireren.

Wat is het verschil tussen de gratis versie of de Premium versie?

Een veel besproken vraag: moet ik de premium versie downloaden. Het antwoord is sowieso, nee. Je hoeft de premium versie niet te kopen, wil je goed gebruik maken van MyFitnessPal. Echter kan het sommige functies wel wat makkelijker maken. De kosten hiervan zijn 9,99 euro per maand. Of 49,99 euro per jaar.

Wat kan je met de premium versie van Myfitnesspal?

  1. Je kunt een ander dashboard kiezen
  2. Voeding analyseren – welke producten passen het beste bij de door jouw ingestelde macronutriënten
  3. Je kunt je resultaten exporteren naar een CSV bestaan
  4. Onbeperkt inzicht in de resultaten van afgelopen weken
  5. Calorie doelen zetten per maaltijd
  6. Verschillende calorie doelen per dag
  7. Je kunt ervoor kiezen om calorie om te hogen, op dagen dat je traint
  8. Macronutriënten per maaltijd zien (hint: dit kan ook als je geen premium gebruikt, door je scherm een kwart slag te draaien)
  9. Snel toevoegen van koolhydraten, eiwitten en vetten
  10. Je kunt jouw macronutriënt doel instellen op de gram (dus geen percentages meer)

Hoe kan ik voedingsmiddelen toevoegen?

Om voeding aan je dagboek toe te voegen, volg je enkele simpele stappen.

Stap 1: Tik op de grote blauwe knop, onderin je scherm.

Stap 2: Tik vervolgens op Eten. Selecteer een maaltijd categorie en zoek vervolgens naar een product of maaltijd.

Stap 3: Kies jouw maaltijd moment.

Stap 4: Zoek jouw product op in de database

Op het begin kan dit misschien overkomen als enorm veel, echter zul je dit op lange termijn leren onderscheiden. Kies in eerste instantie het product, waarvan jij denkt dat het goed is, of die je in het verleden hebt gebruikt. Je kunt producten ook scannen door de streepjescode. Vervolgens komt het door jouw gescande product naar voren. Als je product niet naar voren komt, kun je dit product zelf gaan toevoegen.

Hoe scan ik mijn producten?

Kan ik de standaard namen van ‘maaltijd’ ook aanpassen?

Je kunt de standaard namen van de maaltijden ook aanpassen. Als je net een account hebt zullen de volgende maaltijden in je dagboek staan:

  • Ontbijt
  • Lunch
  • Avondeten
  • Tussendoortjes

Echter kun je meerder maaltijden toevoegen, en de maaltijden je eigen naam geven.

Zodra je bent ingelogd klik je op “meer” of “mijn home”. Vervolgens klik je op Instellingen – Logboek instellingen. Als je hier klikt op Maaltijd Namen, kun je extra maaltijden toevoegen of maaltijd namen veranderen.

Zelf vind ik het altijd prettig om er nog een 4e grote maaltijd aan toe te voegen: Pre-bed. Echter is dit natuurlijk geheel persoonlijk!

Wat moet ik doen als er een product niet tussen staat of hij de scan niet pakt?

MyFitnessPal heeft een enorme database, echter kan het gebeuren dat het voedingsmiddel dat jij wilt eten, nog niet in deze database staat. Dan kun je zelf een product toevoegen.

Je begint met het vastleggen van een voedingsmiddel zoals hierboven omschreven.

  • Selecteer “Nieuw voedsel aanmaken” onder de zoekresultaten.
  • Geef je nieuwe voedingsmiddel een naam, en voedingswaarde informatie
  • Vervolgens klik je op opslaan of het vinkje.Je product zal verschijnen onder “mijn-voeding” tabblad, of onder recept/in de zoekbalk!

Mijn persoonlijke tips om Myfitnesspal consistent te gebruiken

Een aantal tips die ik je hierin wil geven:

  1. Door meldingen aan te zetten, zul je tijdens elk maaltijd moment een melding krijgen om je maaltijd in te vullen. Dit kan helpen om consistent te zijn.
  2. Ik geef cliënten altijd de tip, om hun MyFitnessPal, in de ochtend al geheel in te vullen. Zo creëer je dagelijks jouw eigen voedingsplan, en is de kans minder groot dat je een product zult missen.
  3. Maak er een gewoonte van. Door dagelijks MyFitnessPal in te vullen, zal dit een gewoonte worden. Binnen een paar weken hoef je er niet meer over na te denken, maar doe je dit geheel automatisch!

Is Myfitnesspall 100% betrouwbaar?

Nee, MyFitnessPal is niet 100% betrouwbaar.

Iedereen kan producten toevoegen aan de database, waardoor er vaak verkeerde producten in komen te staan. Als je een product kiest, let dan ook goed op de calorieën en macronutriënten verhouding.

Daarbij is de kans ook groot dat je dingen vergeet in te vullen, dit is niet gek, we zijn allemaal mens.

Hoe kan je de voedingswaarde per maaltijd inzien?

Veel mensen denken dat dit niet mogelijk is zonder de premium versie. Echter niets is minder waar. Als je een maaltijd invult in MyFitnessPal, en vervolgens jouw beeldscherm een kwartslag draait, zul je de macronutriënten per maaltijd kunnen inzien.

Hopelijk is deze app een stuk duidelijker geworden voor je! Als je nog andere vragen zijn, kun je deze achterlaten in de reacties. Vergeet mij vooral niet te volgen op Instagram. 

Liefs Diede