uitleg-energiebalans

Wat is de energiebalans?

Of je nu bezig bent met afvallen of aankomen, de energiebalans is leidend. Eerst leg ik je uit wat de betekenis is van de energiebalans en later leg ik je uit welke variabelen invloed hebben op de energiebalans.

Wat is de energiebalans?

Of je doel nu is om aan te komen of vet te verliezen, uiteindelijk draait het allemaal om de energiebalans en de bijbehorende calorie-inname. Elk lichaam is namelijk constant bezig met het verbranden van energie om te zorgen dat het lichaam optimaal functioneert. De energie die wij hiervoor gebruiken, krijgen wij binnen door middel van voeding.

Uitleg van calorieën

Voeding kan vergeleken worden met brandstof in een auto: zonder voeding functioneren wij niet net als dat een auto niet functioneert zonder brandstof. Voeding is uit te drukken in kilocalorieën of calorieën en één kilocalorie staat gelijk aan 1000 calorieën. Als we dus praten over een caloriebehoefte van 2500 calorieën dan hebben we het eigenlijk over kilocaloriën (kcal). Deze termen worden in praktijk veel door elkaar gehaald. Wanneer er gesproken wordt over aantallen calorieën worden er eigenlijk altijd kilocalorieën bedoeld. De juiste term om je voeding in uit te drukken is in kilocalorieën (kcal).

Eén calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om één gram zuiver water 1 graad Celsius te verwarmen

Chocola eten als je wilt afvallen?

Het is ons allemaal wel duidelijk dat er veel calorieën zitten in een reep chocola en minder calorieën in broccoli. Toch is het zo dat je ook terwijl je gewoon chocola eet, je gewoon gewicht kunt verliezen, omdat de energiebalans leidend is. Afbeelding die de energiebalans uitlegt Zoals op bovenstaand plaatje ook te zien is, kunnen we de energiebalans vergelijken met een weegschaal. Aan de ene kant van de weegschaal zien we calorieverbruik en aan de andere kant van de weegschaal calorie inname. Als deze factoren in balans zijn, betekent dit dat je geen gewicht verliest of aankomt. Je gewicht zal in dit geval dus in balans blijven. Om gewicht te verliezen, moet je calorieverbruik hoger zijn dan je calorie inname en voor gewichtstoename moet je calorie inname hoger zijn dan je calorieverbruik.

Variabelen die van invloed zijn op calorieverbruik

De calorie inname kan in grote mate gecontroleerd en bijgehouden worden. Dit is namelijk de energie die jij tot je neemt door middel van voeding. Calorieverbruik daarentegen is lastig te peilen en kan variëren van dag tot dag. Als je meer wilt lezen over calorieverbruik dan kan je deze blog lezen. Variabelen die daarin mee spelen zijn:

  • Basaal metablisme
  • TEF
  • Activiteit (NEAT en EAT

Energiebalans blijft leidend

Hoe kan je dus chocola blijven eten en nog steeds afvallen? Zorg simpelweg dat je energiebalans nog steeds klopt. Als jij meer energie verbrandt dan dat je energie eet, ook al is dit uit chocola, val je nog steeds af. Daarbij is het dan ook weer zo dat je nog steeds in gewicht zal aankomen als je meer eet dan dat je verbrandt, zelfs al eet je alleen maar broccoli.

 Hiermee willen we niet zeggen dat jouw dieet alleen maar zou moeten bestaan uit chocola, maar het toont wel aan dat de energiebalans de belangrijkste factor is binnen je dieet als je wilt afvallen of juist aankomen.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down