fbpx

Roken is ongezond, daar geen discussie over. De vaste roker sterft gemiddeld 10 jaar jonger, en ook de kwaliteit van leven wordt negatief beïnvloed. Waar veel mensen echter nog over twijfelen is of het roken hun prestatie op kortere termijn ook negatief beïnvloedt, of zelfs ten goede kan komen. Er wordt beweerd dat diëten door te roken beter zijn vol te houden, en dat roken niet slecht zou zijn voor je spiermassa.

Effect van roken op je spiermassa

Roken is wel degelijk slecht voor je gains: een vaste roker die 20 of meer sigaretten per dag rookt, heeft gemiddeld 37% minder spiereiwitsynthese en heeft ook een verhoogde spierafbraak ratio ten opzichte van een niet roker! Ook een paar sigaretten per dag zullen je gains waarschijnlijk dus al flink in de weg zitten.2Effect van roken tijdens het afvallen

Roken zelf zorgt er ook in geen enkele fase voor dat mensen gezonder gaan eten en als er al gewichtsverlies is, is dit gedragsafhankelijk. Als mensen al afvallen omdat ze beginnen met roken, is het omdat ze in eerste instantie minder momenten snacken. Echter blijkt dat hoe meer sigaretten iemand rookt per dag, hoe hoger gemiddeld hun vet percentage is 4. Het roken houdt ze in een ongezonde omgeving en leidt ook op andere vlakken tot ongezonde gewoontes. Wat wel vast staat is dat de meeste rokers aankomen wanneer ze (proberen te) stoppen met roken. Echter komen ze niet ‘magisch’ aan door het stoppen met roken zelf, de energie balans blijkt nog steeds gewoon te werken. Rokers snacken en eten simpelweg meer nadat ze gestopt zijn om de ‘rook momenten’ in te vullen. Als er gestopt wordt met roken in combinatie met een dieet of levensstijl waarbij de energie inname gelijk is aan het energieverbruik, hoeft men helemaal niet aan te komen. Ook blijkt men op deze manier vaker succesvol te stoppen4 en zal het opbouwen van spiermassa zelfs makkelijker gaan.Wat is dan het effect van e-sigarretten en vapors?

Momenteel zijn er nog geen hele harde conclusies te trekken over hoe schadelijk vapen en e-smoken is, en wat de directe invloed op spiereiwitsynthese is. Dit is omdat er nog niet veel goed (lange termijn) onderzoek naar vapen is gedaan. Ook zijn de uitkomsten van de onderzoeken wat tegenstrijdig. Toch zijn er een tweetal zaken die met redelijke zekerheid gesteld kunnen worden: Als je door te vapen minder of geen ‘normale’ sigaretten rookt, ga je er waarschijnlijk op vooruit qua gezondheid, omdat je geen teer en koolstof monoxide binnen krijgt. Je beste optie blijft om helemaal niet te roken: ook vapen brengt wat giftige fijnstoffen en het verslavende nicotine in je lichaam en vermindert je capaciteit tot zuurstofopname.

Deze verminderde zuurstofopname zou je trainen en spieropbouw negatief kunnen beïnvloeden, maar doet dit waarschijnlijk minder dan bij normaal roken. Nog een ding om mee te nemen is dat het aantal vrij komende schadelijke stoffen verschilt tussen verschillende type vapers en vloeistoffen, alleen is nog niet precies duidelijk welke vloeistof of vaper type nu relatief het veiligst zou zijn.5

  1. Doll, R., Peto, R., Boreham, J., & Sutherland, I. (2004). Mortality in relation to smoking: 50 years' observations
  2. Peterson et al. 2007 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17609255)
  3. Bamia C et al, 2004 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15197410)
  4. Bush, T., Lovejoy, J. C., Deprey, M., & Carpenter, K. M. (2016). The effect of tobacco cessation on weight gain, obesity, and diabetes risk. Obesity (Silver Spring, Md.), 24(9), 1834-41.
  5. Farsalinos, K. E., & Polosa, R. (2014). Safety evaluation and risk assessment of electronic cigarettes as tobacco cigarette substitutes: a systematic review. Therapeutic advances in drug safety, 5(2), 67-86.

Privacy Preference Center