Hoe stop ik met het tellen van calorieën en zo obsessief bezig zijn met mijn voeding? Dit is een vraag die ik regelmatig van verschillende mensen krijg. Dit is ook een onderwerp waar ik zelf jaren mee gestruggled heb. Als je mij twee jaar geleden vertelde dat ik mijn calorieën niet kon tellen voor X aantal dagen, kreeg ik lichtelijke paniek.

Is het tellen van calorieën gevaarlijk?

Belangrijk om te vermelden is dat er niks mis is met het tellen van calorieën. Misschien ben je benieuwd naar je dagelijkse calorie inname, of zorgt het ervoor dat je gemotiveerd  blijft om je doelen te behalen. Als je echter merkt dat je enorm obsessief wordt over je voedingsinname, veel restricties oplegt, angst krijgt bij het eten van voeding of elke gram die je eet moet tellen – is het misschien een goed idee om eens te stoppen met calorieën tellen.

Calorieën zijn geen boosdoeners en je hoeft al helemaal niet bang te zijn voor calorieën. De ene calorie is ook niet direct beter of slechter dan de andere calorie. Calorieën zijn een energie meetstaaf. Ze leveren ons energie en zorgen ervoor dat we kunnen functioneren, bewegen, sporten en alle dingen doen die we leuk vinden.

Als kind zijnde waren we nooit bezig met ‘hoeveel calorieën zitten er in een product’ of ‘hoeveel calorieën kan ik nog eten’. We aten omdat we honger hadden, en stopte wanneer we vol waren. Optimaal gezien, zouden we dat ons hele leven moeten doen. Echter kan ik ook goed begrijp dat dat enorm lastig is, gezien de huidige dieet cultuur, alle informatie, en de ‘regels’ over hoeveel en wat we zouden moeten eten.

calorieen-tellenDe valkuilen van het tellen van calorieën

Steeds meer zie je dat personen enorm obsessief bezig kunnen zijn met het tellen van calorieën. Als je obsessief gedrag vertoont, ben je continue bezig met je calorieën en maaltijden. Wanneer is je volgende maaltijd, hoe ga je deze indelen, wat is je avondmaaltijd vanavond etc. Vaak zie je ook dat veel mensen grote restricties opleggen in hun dieet.

Kenmerken van obsessief gedrag tijdens het bijhouden van je voeding

  • Veel moeite hebben met sociale gelegenheden en het eten dat hier aanwezig is.
  • Stress ervaren als je niet weet hoe een maaltijd bereid is.
  • Overmatig eten en je hier schuldig over voelen.
  • Stress ervaren met spontane uitjes/etentjes.
  • Continue streven naar perfectie.
  • Angst ervaren als je calorieën niet kunt tellen. Je voelt je slecht over jezelf, en bent nu bang om aan te komen.
  • Je telt elke gram, suikervrij snoepje, of calorie.
  • De methode niet op lange termijn kunnen vasthouden.
  • De “fuck-it” mindset, zodra je niet kunt tellen, en alles eten wat los en vast zit. Met het idee, ‘morgen begin ik weer’.

Als je jezelf herkent in bovenstaande kenmerken, ben je waarschijnlijk obsessief bezig met calorieën tellen. Het is dan belangrijk om eens kritisch naar je eigen eetgedrag te kijken, en eventueel te stoppen met calorieën tellen, om je relatie met voeding te verbeteren.

De voordelen van het tellen van calorieën

Er zijn natuurlijk ook voordelen in het tellen van calorieën.

  • Bewust wording van je eigen calorie inname. Dit kan handig zijn als je niet bewust bent van je inname.
  • Weten of je in een energie tekort, of overschot zit.
  • Flexibel diëten. Je kunt alles eten, zolang het in je calorieën/macro budget past.
  • Je bent op de hoogte van je eiwitinname (per maaltijd)

Naast het calorieën tellen, ben je ook bezig met het tellen van macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten). Of je wilt afvallen of aankomen, calorieën zijn altijd leidend. Dit betekent niet dat je macronutriënt verdeling niet uit maakt. Door je calorieën/macronutriënten te tellen, zul je bewuster zijn van je eigen macronutriënt verdeling en dit ook kunnen optimaliseren.

calorieën tellenMijn tips hoe je kunt stoppen met het tellen van calorieën

Uiteindelijk ben jij diegene die bepaald of het tijd is om te stoppen met het tellen van calorieën of niet. Mijn voornaamste tip hierin – als je merkt dat stoppen met tellen je angstig maakt – is het wellicht de juiste periode om eens te stoppen.

Tijd om intuïtieve te leren eten, te luisteren naar je lichaam met de focus op gebalanceerde, onbewerkte producten. Voeding is zoveel meer dan een nummertje. Wat en hoeveel we eten, zou bepaald moeten worden door hongergevoel, intuïtie, en gezond verstand.

Zelf ben ik cold turkey gestopt met het tellen van calorieën. Ik ervaarde dat ik enorm obsessief(binge-eating, perfectionisme, frustratie) bezig was met het tellen van calorieën. Ik wilde mijn relatie met voeding verbeteren, en wist dat het nodig was om te stoppen met calorieën tellen, wilde ik deze verbeteren. Deze aanpak werkte voor mij persoonlijk enorm goed, echter kun je hier ook kleinere stappen in nemen.

In één keer stoppen met het tracken van calorieën

Sommige mensen zullen baat hebben bij cold turkey stoppen met hun calorieën tellen. Simpelweg de app verwijderen, en besluiten dat je stopt met het tellen van calorieën. Dit proces zal nog steeds niet leuk en makkelijker worden, maar voor sommige mensen werkt het om van de ene dag op de andere dag te stoppen.

Veel gemaakte fouten, is dat je vervolgens alles gaat eten wat er in hand bereik ligt. Dit is ook wat er bij mij gebeurde. Achteraf is dit een leerproces geweest, maar niet altijd even prettig. De voornaamste tip die ik je wil geven:

  • Blijf je vasthouden aan 3-4 grotere maaltijden met voldoende groente. Dit zorgt ervoor dat je verzadigd bent en dat je minder onnodig zult gaan snacken.
  • Zorg dat je minimaal 20 gram eiwitten in elke maaltijd verwerkt. Dit om te zorgen dat je voldoende eiwitten blijft eten en ook verzadigd zult zijn.

Uiteraard besluit je zelf of dit bij jou past of niet. Als dit niet bij jou past, heb ik de volgende tips om dit proces rustiger aan te pakken.

Stop met het afwegen van voeding – en gok voor een tijdje

Je kunt nog steeds je calorieën tellen, echter doe je de keukenweegschaal de deur uit. Je vult dan je hoeveelheden in op basis van eigen inschatting vermogen. Vaak zie ik in de praktijk, dat mensen enorm goed weten hoeveel gram een X product is/weegt. Dit omdat vele al maanden/jaren ervaring hebben met het dagelijks afwegen en tellen van hun voeding. Als dit nog een te grote stap voor je is, kun je dit ook rustig afbouwen.

Stappenplan om het rustig af te bouwen

  1. Stop met het afwegen van groente en fruit. Groente en fruit zijn vaak producten die weinig calorieën bevatten, en moeilijk te overeten zijn. Voor veel mensen zijn het dus veilige producten, en maakt het gemakkelijker om dit als eerst los te laten.
  2. Stop met het afwegen van alle eiwitbronnen. Ook eiwitbronnen zijn moeilijk om te overeten en zijn voor veel mensen veilige producten.
  3. Stop met het afwegen van 1 maaltijd, vervolgens 2 maaltijden.. 3.. etc. Tot dat je alle maaltijden gehad hebt en hier zelfverzekerd over voelt.

Stop met het tellen van 1 maaltijd

Stop met het tellen van 1 maaltijd, of natuurlijk alleen je tussendoortjes. Wellicht is dit een maaltijd die je gewoonlijk eet, of een totaal nieuwe maaltijd. Zo kun je je maaltijden rustig afbouwen. De ene week stop je met ontbijt, vervolgens ontbijt + lunch, etc. Dit kun je heel rustig afbouwen. Voor veel mensen kan het fijn zijn om te beginnen met maaltijden die ze dagelijks eten en bekend mee zijn. Andere mensen hebben het gemakkelijker met maaltijden die onbekend zijn, of niet zelf bereid worden. Kijk vooral waar je jezelf prettig bij voelt, en wat goed voelt. Je zult sowieso enigszins wat weerstand en angst ervaren, dit is normaal.

Daag jezelf uit om maaltijden/producten te eten die je normaliter niet eet

Of natuurlijk een maaltijd die iemand anders voor je gekookt heeft. Dit kan vaak een spannend moment zijn. Je hebt namelijk geen idee van de calorieën en macronutriënten in de maaltijd. Door dit aan te gaan, zul je gemakkelijker om gaan met onverwachte maaltijden. Dit is echt iets wat je moet leren, simpel weg door te doen.

Laat je door een coach begeleiden tijdens dit traject

Wellicht kom je er zelf niet helemaal uit, en wil je dit proces aangaan met een coach. Een coach kan je helpen om je door dit proces te begeleiden en middels jouw persoonlijke situatie, gepaste doelen zetten.

Voordelen van een coach in dit traject

  • Een coach is vaak ook een ervaringsdeskundige, diegene weet wat je doormaakt en kan je hier dus ook in begeleiden
  • Samen kunnen jullie evalueren hoe het gaat. Welke stappen er ondernomen moeten worden, en hoe je dit wilt gaat doen.
  • Een coach kan de stok achter de deur zijn, en je net het zetje in de rug te geven dat je nodig hebt.
  • Je doet dit proces samen. Het kan namelijk eng en spannend zijn, en je kunt het als prettig ervaren dat je er niet alleen voor staat.

Weet dat je niet alleen bent in dit proces, en het goed kan zijn om juist hulp te vragen. Kijk op onze coaching pagina of stuur een van onze coaches een bericht. We kijken graag eens met je mee.

Wat is jouw ervaring met calorieën tellen?

Liefs Diede